Pengertian Pembelajaran Koperatif
Prinsip yang terdapat dalam pembelajaran koperatif adalah :
1. Saling bergantungan secara positif (positive interdependence)
- Ia merangkumi sifat berdikari iaitu berdikari menyelesaikan satu masalah yang dipertanggunjawabkan juga saling bergantungan untuk menyelesaikan semua masalah.
- Walaupun seseorang berdikari, tetapi kecemerlangan di capai melalui usaha bersama.
2. Individual accountability
- Walaupun pelejar bekerjasama dalam kumpulan, tetapi mereka bertanggungjawab atas pencapaian diri sendiri keran ia juga bersifat penilaian individu.
3. Interaksi kumpulan (group interaction)
- Pelajar berkongsi maklumat dan pandangan
- Pelajar berbincan input yang diperoleh
- Pelajar yang pakar mengenai tajuknya bertanggungjawab mengajar pelajar lain
4. Kemahiran sosial (social skills)
- Sifat kepimpinan
- Kemahiran membuat keputusan
- Membina kepercayaan
- Membina komunikasi berkesan
- Menyelesaikan konflik
Teknik Dalam Pembelajaran Koperatif
1. TEKNIK JIGSAW
- Guru membahagikan kumpulan berdasarkan nombor yang ditetapkan dalam kumpulan ASAL setelah itu pelajar berpindah ke kumpulan PAKAR mengikut nombor yang telah ditetapkan
- Guru mengajar
- Guru membahagikan kumpulan secara heteregenous
- Guru membuat kuiz secara individu
- Skor pengembangan murid dicampur untuk satu kumpulan.
- Pengharggaan diberikan untuk kumpulan yang memperoleh skor yang tertinggi.
- Penyiasatan melalui masalah yang diberikan
- Interaction (memberikan idea, berbincang)
- Interpretation (berbincang dengan lebih spesifik)
- Motivasi dalaman (penghayatan diri, kebolehfahaman dan tanggungjawab)
- Guru mengajar
- Kumpulan dibahagi secara heterogenous tetapi mengikut aras kepandaian
- Soalan dibahagi mengikut aras kemampuan kumpulan yang dibahagi
- Jika aras pengetahuan tersebut tinggi soalan yang diajukan juga mencabar.
- Setelah itu berlansungnya pertandingan
- Setelah selesai semua ahli mengikut aras kepandaian balik ke kumpulan asal yang mempunyai darjah kepandaian berbeza dan markah dihitung secara bersama.
- Kuiz secara individu
- Bahagikan kumpulan dengan kemampuan berbeza, jantina berbeza
- Pelajar berbincang jawapan dan meminta pandangan, oleh itu pelajar yang kurang secara tidak langsung turut mendapat input.
- Setelah itu guru membuat kuiz untuk mengetahui adakah kefahaman pelajar meningkat.
- Memberi peluang kepada pelajar untuk mendapat markah yang memuaskan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar